Recent, una dintre bancile romanesti a blocat mii de carduri suspectate a fi fraudate de hackerii care au incercat sa fure datele acestora dintr-o baza de date a unui procesator european de plati. Alte cazuri de fraudare a cardurilor apar atunci cand acestea sunt copiate in timp ce sunt folosite la ATM-uri, POS-uri (skimming) sau pe internet, daca datele cardului sunt introduse in site-uri false (clona) care le imita pe cele reale ale unor banci sau comercianti (phishing).
De aceea, utilizatorii cardurilor bancare trebuie sa stie ce trebuie sa faca in cazul in care devin victimele hacherilor, dar mai ales cum sa se fereasca pentru a nu ajunge in situatia neplacuta de a avea cardul blocat sau chiar banii furati din contul de card.
Astfel, in cazul in care datele de pe card au intrat in posesia hotilor, dupa ce acestia au spart o baza de date a unei banci sau a unui procesator de carduri, detinatorii cardurilor trebuie sa stea linistiti: pentru ca nu au nicio vina, vor fi despagubiti de sumele de bani care au disparut de pe carduri. Pe de alta parte, nu pot scapa de neplacerile cauzate de faptul ca se pot trezi cu cardul blocat peste noapte, chiar inainte de a fi avertizati de catre banci, sau pentru ca trebuie sa astepte o perioada pana cand isi vor primi banii inapoi.
De vina sunt procedurile si birocratia inerente in aceste situatii. Astfel, atunci cand banca depisteaza cazuri suspecte de frauda sau este informata cu privire la existenta unor astfel de actiuni, va adopta masuri preventive de siguranta, adica va proceda la blocarea imediata a cardurilor ce ar putea fi afectate, astfel incat hotii sa nu le poata utiliza. Banca va emite carduri noi care vor avea, fireste, alte numere de identificare si alte coduri PIN. Dar pentru a intra in posesia acestora, utilizatorii vor trebui sa astepte cateva zile, in general o saptamana. Exista si posibilitatea de a se emite carduri in regim de urgenta, mai ales atunci cand utilizatorul se afla in strainatate.
ATENTIE! Un card blocat nu inseamna bani blocati! Pana la emiterea noului card, detinatorii cardurilor blocate din motive preventive pot avea acces la banii lor din contul bancar prin serviciul de internet banking, telefon banking sau direct la ghiseul bancii.
In cazul in care hotii au reusit sa fure o parte sau toti banii de pe cardurile afectate in acest fel, banca este obligata, conform regulilor si legislatiei in vigoare, sa-si despagubeasca clientii. Acestia vor trebui insa sa astepte o perioada pana cand isi vor primi banii inapoi.
Utilizatorii cardurilor trebuie sa stie ca exista si cazuri de frauda in care nu vor fi despagubiti, si anume atunci cand au dat dovada de neglijenta in utilizarea cardului: este vorba in special de cazurile cand se permite utilizarea cardului de catre altcineva sau cand codul PIN este lasat scris pe ceva, alaturi de card, astfel incat alte persoane sa-l poata folosi. Din acest motiv, utilizatorii de carduri sunt avertizati de banci sa memoreze codul PIN sau daca nu, sa-l pastreze intr-un loc separat de card, astfel incat daca acesta este pierdut sau furat, sa nu poata fi folosit.
Utilizatorii unui card bancar trebuie sa stie ca acesta nu se poate folosi, in cele mai multe situatii, fara codul PIN. Exista si exceptii in care un card se poate folosi fara codul PIN, la anumiti comercianti sau pe internet, de aceea este obligatoriu ca in cazul in care utilizatorul pierde cardul sau ii este furat, sa anunte imediat banca emitenta, Visa sau MasterCard. De asemenea, se poate utiliza numarul de telefon de urgenta in astfel de cazuri - 021.CARDURI (021.2273874) – prin care se redirectioneaza apelul la banca sau institutia financiara non-bancara emitenta a cardului, in vederea blocarii.